Vårt jobb är att visa kunder och anhöriga vilka möjligheter det finns!

Som kund- och personalansvarig hos Rehabassistans växlar Anna-Karin Söderberg mellan många olika arbetsuppgifter.

Hälften av tiden finns hon på kontoret i Härnösand, men det är den andra halvan – då hon möter kunder, assistenter och är med på aktiviteter – som ger allra mest. –Jag gillar människor! Vuxna, barn, ungdomar – det spelar ingen roll, det är kontakten med människor som jag uppskattar. Papper och rutiner är inte jag.

Anna-Karin har kunder framförallt i Sundsvall och Timrå, men även i Kramfors och Härnösand. I sin roll sköter hon i princip allt praktiskt kring sina kunder, från dokumentation, schemaläggning och löneadministration till nyrekrytering av assistenter. Ett väldigt brett uppdrag.

Hon är utbildad förskollärare och har tidigare arbetat som förskolechef, men också som operativ chef på Comhem i många år. I den senare rollen var hon chef över teamledarna och hade ansvar för försäljning fakturor och kundservice.

Hos Rehabassistans får hon användning för både utbildningen och erfarenheten. –Det är bredden som gör det så roligt, men det kräver också en hel del. Man ska vara lite människokännare i kontakten med kunder, anhöriga och assistenter; man måste vara oerhört noggrann i allt pappersarbete; och så måste man hela tiden vara väldigt flexibel. Plötsligt händer något som inte gick att förutse och då gäller det att snabbt tänka om och lösa problemet som uppstått.

Och små och stora saker händer hela tiden. Om en kund exempelvis hamnar på sjukhus så finns assistansbehovet ofta kvar, och då är det upp till Rehabassistans att se till så att personalen kan ta sig till och från sjukhuset.

–Det innebär en del pusslande, men vi löser det. Vårt jobb är att hitta möjligheterna, inte att se en massa hinder!

En sak som Anna-Karin väldigt gärna vill lösa är att ge alla möjlighet att delta regelbundet i Rehabassistans aktiviteter.

Själv är hon med på nästan alla badtillfällen på måndagar. Eftersom många av hennes kunder deltar i badet så är det ett perfekt tillfälle att träffa både kunderna och deras assistenter. –Jag uppskattar verkligen att vi gör saker för våra kunder utöver att se till så att deras vardagsrutiner funkar. Vi ordnar bad, skidåkning, Friskis & Svettis och tipsrundor. Det är så roligt att vi faktiskt kan vara med och aktivera kunderna.

FAKTA

Anna-Karin Söderberg

ÅLDER 50

FAMILJ Man, hund

BOR Villa, Härnösand

GÖR Kund- och personalansvarig på Rehabassistans AB

Klicka på länken: Så här blir du kund hos Rehabassistans

BILDTEXT: Anna-Karin Söderbergs bakgrund som förskollärare och förskolechef gör att hon har en gedigen kunskap om barn och deras behov. Men den pedagogiska utbildningen är också en bra bas att stå på när hon rekryterar och lär upp ny personal.